Zavedením cenovej kalkulačky na vybrané druhy potravín pre niektorých predajcov štát financuje reklamu zahraničných reťazcov. V kalkulačke absentuje obchodná prirážka, ktorú si reťazce prihadzujú k nákupnej cene a predražujú ňou cenu pre spotrebiteľa. Ministerstvo financií SR by sa pri riešení predražených pultových cien pre slovenských spotrebiteľov malo zamerať na využívanie zákona o cenách.
„Cenová kalkulačka je čistou reklamnou plochou takmer výhradne pre zahraničné obchodné reťazce, platenou z peňazí daňových poplatníkov. Ministerstvo financií SR nemá byť reklamnou agentúrou. Ak chce spotrebiteľom pomôcť, má pomáhať zlepšovať informované rozhodnutia spotrebiteľov, nie lákať ich výhradne na cenu. V cenovej kalkulačke sa nedozviete výšku obchodnej prirážky, ktorú obchodné reťazce použili pri tvorbe pultovej ceny,“ povedal Milan Lapšanský, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC).
Slovensko čoraz viac stráca potravinovú sebestačnosť a Slováci majú na pultoch čoraz menej domácich potravín. Ak štát tento negatívny trend nezastaví, onedlho nebudú na pultoch ani dve z piatich potravín slovenské. Nedávny prieskum Slovenskej potravinárskej komory dokazuje, že podiel slovenských potravín na pultoch klesá už tretím rokom po sebe a aktuálne sa blíži k hranici 40 % domácich výrobkov.
Aj Únia potravinárov Slovenska a Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora pritom aktuálne nastavený systém cenovej kalkulačky odmietli. Až 26 % disponibilných príjmov slovenskí spotrebitelia minú na potraviny. Štyri z piatich potravín nakúpia práve v zahraničných sieťach. V oblasti pekárskych výrobkov len za prvý štvrťrok dovozy chleba a pečiva reťazcami stúpli o 7 %. V roku 2024 pritom zahraničné obchodné reťazce doviezli až 5 500 kamiónov chleba a pečiva z Nemecka a Belgicka.
„Slovák v niektorých prípadoch zaplatí reťazcu za základnú potravinu aj 8-krát vyššiu obchodnú prirážku ako obyvateľ západnej Európy. Nepovažujeme za normálne, aby napríklad slovenský pekár predával reťazcu pekársky výrobok za 0,99 eura a slovenský spotrebiteľ si ho z pultu kupoval za 4,19 eura. Kupuje potravinu predraženú o šialených 250 %. V západnej Európe sú pritom štandardné obchodné prirážky reťazcov na úrovni do 40 %. Ministerstvo financií SR by malo podniknúť reálne kroky na plošné zníženie cien potravín a obmedzenie neúmerných prirážok reťazcov. Má k dispozícii zákon o cenách, ktorým vie takémuto ochudobňovaniu Slovákov zabrániť. To, že sa to dá vidno v stále väčšom počte krajín EÚ. Stačí sa pozrieť do Francúzska, Grécka, Rumunska či Chorvátska,“ podčiarkol M. Lapšanský.