Reťazce kŕmia Slovákov dovážaným pečivom z druhého konca Európy. Slovenské výrobky odmietajú napriek vysokej kvalite i priaznivejším obchodným podmienkami

Viac ako 5 500 kamiónov pečiva ročne dovezú z Belgicka, Nemecka či Poľska obchodné reťazce na Slovensko. Keby sa postavili za seba, zabrali by celú D1 od Bratislavy až po Nitru. Slovenskí spotrebitelia tak namiesto domáceho pečiva konzumujú bagety či sladké pečivo, ktoré precestovali pol Európy. Domáce výrobné kapacity pekární by pritom hravo dokázali pokryť dopyt reťazcov na Slovensku

„Tým, že pečivo sa na pultoch reťazcov prioritne nepredáva priamo s označením krajiny pôvodu, slovenskí spotrebitelia neraz ani netušia, že konzumujú výrobky z Belgicka, Nemecka či Poľska. Slovenské pekárne by pritom hravo zvládli dovážaný objem predstavujúci cez 55 000 ton mrazených produktov vyrobiť a dodať slovenským spotrebiteľom,“ vysvetlil Milan Lapšanský, predseda predstavenstva Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov (SZPCC).

Obchodné reťazce pritom o dostatočných kapacitách pekární na Slovensku produkujúcich mrazené pekárske a cukrárske výrobky, vedia. Napriek tomu až na výnimky, odmietajú na Slovensku odoberať tieto produkty od slovenských výrobcov a opakovane uzatvárajú kontrakty s belgickými, nemeckými či poľskými pekárňami.

„Členovia Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov zásobujú výrobkami vo vysokej kvalite reťazce aj v iných krajinách, ktoré sú obratovo väčšie ako všetky slovenské reťazce dohromady, čiže dokážu pokryť väčšinu dopytu reťazcov na Slovensku. Efektívnosť výroby zároveň umožňuje našim pekárom predávať ich za konkurenčné a vzhľadom na logistické náklady zo západnej Európy, dokonca výhodnejšie ceny. Reťazce odmietaním slovenskej produkcie nepochopiteľne spôsobujú nielen zvyšovanie salda zahraničného obchodu v potravinách, ale produkujú aj obrovské množstvá emisií CO2 úplne zbytočne. Vo svojich zelených správach to akosi opomínajú uvádzať,“ podčiarkol M. Lapšanský. SZPCC bude preto túto tému komunikovať s predstaviteľmi štátu, s cieľom jasného označenia pôvodu výrobkov na pultoch. Je nutné, aby bol spotrebiteľ priamo v predajniach informovaný, v ktorej krajine bol pekársky výrobok vyrobený a koľko tisíc kilometrov precestoval.